Kiedy Amazon w 2014 roku wypuszczał smartfon Fire Phone, nie mógł spodziewać się tam spektakularnej klęski. Firma przyzwyczaiła przecież swoich konsumentów do tego, że wyznacza trendy na rynku.
Jak wspomniano wtedy na łamach portalu Komórkomania:
„Pomysł na ten telefon był tak głupi, że do dziś głowię się, jakim cudem włodarze firmy go zatwierdzili.”
Wprowadzenie nowego produktu okazało się klapą, a Amazon w krótkim czasie po premierze musiał systematycznie obniżać ceny urządzenia, by wyprzedać pierwszy nakład. Cena początkowa 650 dolarów spadła ostatecznie do 130 dolarów, po czym Amazon z żalem ogłosił, że więcej Fire Phone’ów nie zobaczymy.
Jeff Bezos pozostawił nas z wieloma pytaniami. Jedno z nich na pewno brzmi:
Kiedy nowy produkt to praktyczna innowacja, a kiedy zwykła fanaberia?*
Innowacja na rynku nie zawsze oznacza sukces
Okazuje się, że innowacyjność, którą tak wszyscy często wychwalamy, może prowadzić do porażki. Związane jest to z modelem dyfuzji opracowanym przez socjologa E. M. Rogersa.
Jeśli produkt jest zbyt innowacyjny, przykuje uwagę małej grupy, którzy odważą się wydać swoje pieniądze na nowinkę. Ci innowatorzy muszą przekonać większość, że nowy produkt ma sens i nieść dobrą nowinę dalej, aż do mainstreamu.
Konsumenci nie chcą bowiem innowacji.
Konsumenci chcą rozwiązania swoich problemów.
Co zrobić, żeby marka trafiła do mainstreamu?
Istnieje duże ryzyko, że produkt lub usługa szybko zakończy swój taniec. Specjaliści obliczyli, że śmiertelność marek, które startują na rynku, wynosi blisko 83%, a przy tym jako sposób na zredukowanie ryzyka podają skuteczną promocję w sieci:
Można powiedzieć, że pandemia znacząco zmieniła warunki gry, przez co brak obecności marki w świecie online jest prostą drogą do problemów z dotarciem do swojej grupy docelowej.
Kanałów jest tutaj wiele, od bezpłatnych wyników wyszukiwania, czy działań w social mediach, po kampanie mailingowe lub płatne reklamy.
Proces budowania rozpoznawalności marki wydaje się kluczowy. Aby produkt tańczył jak najdłużej, musisz wykorzystać dostępne źródła w odpowiedni sposób.
MVP – co to jest?
Zanim zainwestujesz w pełnowartościowy produkt, warto wykorzystać MVP (Minimum Viable Product), czyli wersję mocno okrojoną do podstawowych funkcjonalności.
Za pomocą MVP zbadasz, czy rynek pozytywnie zareaguje na Twój produkt.
O metodologiach wypuszczania nowych produktów oraz eksperymentach rynkowych związanych z MVP (na przykładzie branży IT) możesz przeczytać w artykule: https://0101marketing.com/jak-wprowadzic-nowy-produkt-na-rynek-w-firmie-it/
Autor wysnuwa ciekawe wnioski w temacie wcześniej wspomnianej promocji w sieci:
✅ do szybkiego zbadania rynku dobrym pomysłem będą kampanie w Google Ads – w łatwy sposób zdobywamy ruch, a więc dostajemy szybki feedback od konsumentów.
✅ w międzyczasie zaczynamy prace nad pozycjonowaniem. Nastawmy się tutaj na efekt za najwcześniej 3 do 6 miesięcy.
✅ wdrażamy analitykę, ale na dane musimy poczekać. Z Google Analytics łatwiej nam będzie zbadać ROI w kampaniach.
Ze swojej strony dorzucę sprytne zagrania, które mogą przyśpieszyć proces pozycjonowania strony:
✅ kiedy mamy już domenę i wiemy, w jakiej tematyce będziemy się poruszać – warto opublikować na start kilkanaście artykułów blogowych wokół niszy, by zacząć budować autorytet w oczach Google zanim nawet wystartuje MVP.
✅ warto zdobyć na start kilka linków zewnętrznych – podlinkować z innych projektów, czy katalogów branżowych, by projekt nabrał rozpędu w budowaniu pozycji w wyszukiwarce.
Pozycjonowanie strony nowego produktu lub usługi jest pracochłonne i wymaga kilka miesięcy prac. Warto jak najwcześniej zacząć prace na domenie, nawet przed wypuszczeniem MVP, by uzyskać te efekty w krótkim czasie po premierze.
Jak promować nowy produkt w social mediach?
Zacząłem zastanawiać się, czy zamiast kampanii w Google Ads, dobrą alternatywą będzie reklama nowych produktów na Facebooku.
Kluczowe tutaj będzie ustalenie odpowiedniej grupy odbiorców, by precyzyjnie wycelować kampanię w naszą personę. Facebook Ads szybko dostarczą nam pierwszych użytkowników, ale konieczne jest, by byli to klienci, na których opinii rzeczywiście nam zależy.
Jeśli mamy powyższe odhaczone, przechodzimy do projektu materiałów i całej strategii promocji w tym kanale. Te 3 przykłady skutecznych kampanii na Facebooku pokazują, jak duże znaczenie w całym procesie ma kreatywność naszych marketerów.
Pozostałe materiały, które mogą Cię zainteresować:
Czego duże firmy mogą nauczyć się od małych? – o tym, jak wiele wsparcia wymaga wprowadzenie nowych produktów na rynek, w tym przypadku zagraniczny.
Analiza marketingowa nowej marki perfum – praktyczny poradnik na przykładzie produktu perfumeryjnego. Może zainspirować Cię przy budowie strategii w Twojej branży.
Sposoby budowania MVP – w artykule opisane są 3 proste metody, które pomogą Ci zaprojektować Minimum Viable Product.
Daj znać, czy biznesowe historie przedstawione w tym newsletterze zainspirowały Cię w codziennych działaniach. Będę niezwykle wdzięczny, jeśli podsuniesz Linkbloga swoim znajomym z pracy.
Tymczasem, do zobaczenia za tydzień!
* Przykładów nieudanych innowacji jest wiele. Część z nich ukazała się za wcześnie, inne były „po prostu głupie”. Poczytaj o Google Glass, Microsoft Zune, czy Apple Newton. Wszystkie one podzieliły los Fire Phone od Amazona.
Dodaj komentarz