czas oczekiwania użytkownika ux

Jak sprawić, by użytkownicy polubili czekanie?

Szybkość to sprzedaż. Z każdą kolejną sekundą poświęconą na ładowanie serwisu, tracisz kolejnych użytkowników, których udało Ci się ściągnąć na swoją stronę internetową. Nie było przecież łatwo, prawda? Wydaliście sporo pieniędzy na reklamę. Jakie elementy warto więc poprawić, by zatrzymać tych użytkowników na dłużej?

W ostatnich latach skutecznie przyzwyczajano nas do coraz szybszych procesów. Zamówione przez internet produkty otrzymujemy już następnego dnia, a nawet po kilku godzinach, jeśli podjedziemy kawałek do najbliższego sklepu stacjonarnego. Jedzenie zamawiamy w kilka kliknięć, podobnie wycieczki, czy bilety do kina. Nie lubimy czekać. Kolejki nas wkurzają.

👀  Przez nudę i bezczynność użytkownicy opuszczają Twoją stronę podczas wolnego ładowania.

👀  Gdy jesteśmy pozbawieni zajęcia, czas wydaje się nam jeszcze dłuższy, niż jest w rzeczywistości.

👀  Zmartwienie i niepewność, które często towarzyszą oczekiwaniu, mogą powodować dyskomfort.

W latach 80. firma wprowadzono na rynek Xerox Star – jeden z pierwszych komputerów biurowych. Mimo że wówczas uchodził on za jeden z najszybszych urządzeń swojego czasu, był odbierany jako powolny. Problemem było długie ładowanie i wymiana plików.

Profesor Jason Farman z Uniwersytetu Maryland 🔎 poświęcił całą książkę czekaniu. Za przykład wspomina właśnie ten komputer, który wykorzystywał statyczną ikonę klepsydry jako kursor myszy, sugerując długotrwałe oczekiwanie.

Problem z tymi ikonami był taki, że nie informowały one użytkowników, jak długo będą musieli czekać. Programiści zdali sobie z tego sprawę i zaczęli projektować bardziej przyjemne dla oka elementy ładowania. Apple zdecydowało się choćby na animowaną ikonę zegarka, w której wskazówki obracały się, nadając wrażenie działania.

Od tego czasu projektanci i UX designerzy bez wytchnienia pracują nad tym, by umilić czekanie swoim użytkownikom.

Jak zarządzać czasem oczekiwania?

Przykładów z życia codziennego, gdy firmy starają się skutecznie wypełnić czas oczekiwania klientów jest bardzo wiele. Nie bez powodu w windzie montuje się lustra, a w restauracjach najpierw dostajesz napoje i lekkie przekąski zanim kucharz zabierze się za przygotowanie głównego dania.

W tekście 🔎 „How to Manage Customer Wait Time„, Colin Shaw wskazuje skuteczne praktyki dużych firm w zarządzaniu czasem oczekiwania. Przy okazji zauważa kilka ciekawych rzeczy:

Ludzie chcą zacząć

Jedna długa kolejka jest gorsza niż kilka mniejszych, między którymi coś się dzieje. Ważne jest więc, by zaprojektować User Journey w taki sposób, by każdy krytyczny moment, w którym istnieje ryzyko porzucenia sesji, rozbić na kilka mniejszych.

Wprowadzisz tym sposobem poczucie progresu. Dla przykładu, pobierając grę w usługach takich jak Microsoft Game Pass, masz możliwość pogrania sobie w okrojoną wersję zanim cała gra nie ściągnie się na Twój dysk.

Ludzie chcą wiedzieć, co się dzieje

Nie ma nic gorszego w kolejkach niż brak informacji o tym, dlaczego musimy czekać. Informacja zwrotna jest bardzo ważna, zwłaszcza, gdy czekamy na zakończenie ważnego dla nas procesu. Pobudzenie emocjonalne sprawia, że czas się dłuży, a w nas wzrastają niepewności.

Na każdy kroku wyjaśniaj użytkownikowi, jakie procesy zachodzą w tle. Bardziej kojący jest komunikat „Twoja płatność jest księgowana” niż zwykłe „Proszę czekać”.

Ludzie nie lubią czekać na tanie rzeczy

Motywacja do czekania jest wprost proporcjonalna do ceny danej usługi lub produktu. Jeśli dostajemy coś za darmo, poziom naszej cierpliwości jest na minimalnym poziomie. Podobnie z produktami, na których nieszczególnie nam zależy. To właśnie dlatego tak szybko opuszczamy strony, które zbyt długo się ładują, czy rezygnujemy z procesu, jeśli wymaga zbyt dużego wysiłku.

Jeśli udostępniasz materiały za darmo, upewnij się, że użytkownik nie będzie musiał długo na nie czekać.

Jak zaprojektować ekran ładowania?

Jak Aja Frost wspomina w tekście🔎 „How to Make Your Users Enjoy Waiting„, istnieją 3 ograniczenia czasowe, które musisz uwzględnić w projektowaniu swojego interfejsu:

✅ W umyśle użytkownika, natychmiastowy rezultat to taki, który pojawi się w czasie 0.1 sekundy. User jest wtedy zadowolony, ponieważ nie doświadczył czekania.

✅ Opóźnienie będzie już zauważone w ciągu pierwszej sekundy. Dlatego też 🔎 badania wskazują, że Twoją stronę opuści ponad połowa użytkowników, jeśli tak ładuje się 2-3 sekundy.

✅ Jeśli ładowanie zajmuje do 10 sekund lub więcej – musisz działać i wprowadzić elementy interfejsu, które skłonią użytkownika do czekania.

Projekt ekranu ładowania powinien być dostosowany do przewidzianego czasu oczekiwania użytkownika. Nie w każdym przypadku sprawdzą się te same rozwiązania, np. wyświetlenie progress baru dla procesu zajmującego mniej niż 5 sekund to kiepski pomysł.

Okazuje się bowiem, że już samo pojawienie się paska ładowania wzbudza pewien dyskomfort. Badacze zalecają, by wyświetlać go userowi tylko, jeśli będzie musiał czekać dłużej niż 5 sekund.

Daleko jeszcze?

Podczas długiej podróży niewiele jest rzeczy, które wkurzają bardziej niż brak informacji o przewidywanym czasie dotarcia na miejsce. Droga dłuży się i dłuży. Widoki, które na początku wycieczki były jeszcze interesujące, teraz stały się zupełnie monotonne.

Podobnie jest z podróżą użytkownika (z ang. user journey). Na początku większość osób jest podekscytowana nowymi możliwościami, jakie daje aplikacja. Z czasem jednak emocje opadają, wchodzi rutyna i każdy nieprzemyślany element może potencjalnie doprowadzić do tego, że użytkownik pójdzie robić coś innego. Każde kolejne pokolenie jest w końcu coraz mniej cierpliwe.

Projektanci stosują szereg technik, które mają uprzyjemnić użytkownikom czekanie. Warto bowiem pamiętać, że możemy skutecznie wpływać na 🔎 iluzję upływu czasu za pomocą odpowiednich animacji i elementów graficznych.

✅ Często aktualizuj pasek ładowania – lepszym pomysłem jest regularne przesuwanie postępu o kilka pikseli niż kilka dużych skoków, np. z 10% do 25%. Warto również dodatkowo go animować, np. 🔎 badania dowiodły, że pulsujący progress bar działa lepiej niż statyczny.

✅ Zastosuj wireframy i placeholdery – jeśli dynamicznie ładujesz elementy, pokaż w ich miejsce lekko pulsujący zarys ramek, by uświadomić użytkownikowi, że już za moment pojawi się w nich właściwa treść. Placeholdery pozytywnie wpływają też na jeden z czynników odpowiadających za dobry wynik w Core Web Vitals.

✅ Pokaż coś więcej – sam pasek postępu lub kręcące się koło zębate to za mało. Wyświetl więcej informacji – poinformuj użytkownika, co aktualnie się dzieje lub odwróć jego uwagę jakimś cytatem lub wskazówką. Technik jest wiele. Możesz ostatecznie wyświetlić gifa z The Office 🙂

Wszystkie powyższe wskazówki sprowadzają się do tego, by umilić użytkownikom czekanie na Twój content. Pomyśl o nich jak o znajomych, których zaprosiliście na grilla. Możesz wrzucić mięso na ruszt i kazać im po prostu czekać, aż będzie gotowe. Z drugiej strony jednak, możesz w międzyczasie zaserwować przekąski i odpowiedni napitek, a także zabawić gości zabawną historią i muzyką. Ostatecznie, samopoczucie użytkowników odwiedzających Twoją stronę internetową, zależy tylko od Ciebie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *